10 hibajelenség vagy jelzés, amire mindenképpen oda kell figyelni

Autót vezetni valljuk be, nem nagy dolog. Egyre több a vezetést támogató rendszer, lassan kikopnak a manuális váltók, haladunk az önvezetés korszaka felé. Ám ameddig odaérünk, még a felelősség bizony minket, sofőröket terhel. Éppen ezért nem árt ismerni az autónk jajveszékeléseit, azokat a jeleket vagy éppen jelzéseket, amelyek esetén mindenképpen körültekintően kell eljárnunk. A mostani cikkben tíz olyan helyzetet mutatunk be, amikor valóban szükség van az odafigyelésre és a megfelelő szervizelésre.

1. Felvillan a check engine lámpa

Ha valaki már hosszú évek óta vezet, szinte óhatatlan, hogy vagy a saját, vagy mások autójánál találkozzon ezzel a jelzéssel. És nem, ez nem azt jelenti, mint amire maga a neve is utal, hogy emeljük fel a motorháztetőt és nézzük meg, hogy ott van-e még a motor. Sokkal inkább egy olyan és általános figyelmeztetésről van szó, ami sok mindenre utalhat. Az esetek többségében nem jelent végzetes hibát, ám semmiképpen sem szabad figyelmen kívül hagyni.

A check engine lámpa akkor szokott világítani, amikor az autó ECU része, vagyis elektronikus vezérlőegysége valamilyen problémát észlel a rendszerben, ám ezt a hibát nem mindig lehet csak úgy kézrátétellel felfedni. Sokszor nem az erőforrással kapcsolatban jelez hibát, hiszen egy problémás szenzorra is utalhat, ám a jelzés felvillanása után a lehető leghamarabb vizsgáljuk ki vagy ellenőriztessük le, hogy mi lehet az oka ennek. Az újraindítást kerüljük (gondolván, hogy attól majd úgyis eltűnik), mert ha láncos, vagy szíjas a motor és azzal kapcsolatos a gond, abban az esetben óriási anyagi károkat okozhatunk ezzel.

2. Fura hangokat hallunk

Amikor autózunk, akkor általában a motornak a hangját és a gumik felől érkező gördülési zajt szoktuk hallani. Persze érkezhet még nagyobb csattanás is egy kátyúba hajtás során, vagy fura remegés rossz útviszonyok esetén, de ezen kívül más fura hangok hallatán mindenképpen érdemes odafigyelni, honnan és miért jön.

Például az autó hidegindítását követően, ha nyikorgó, esetleg süvítő hang jön a motortér felől, pláne akkor, ha a klímát is bekapcsoljuk, akkor ez valamilyen szíj elkopása, megkeményedése, vagy a generátor elfáradása is lehet. Olyan is előfordul, hogy csörög valami, ebben az esetben a láncos vezérléseknél magával a lánccal lehet gond, ami ezzel a hanggal „jelzi”, hogy mihamarabb ki kell cserélni.

A gázpedál lenyomására is érkezhet fütyülő hang, ez a legtöbbször a turbóra utal. A turbófeltöltővel szerelt autóknál ilyenkor már a végsőket rúgja az alkatrész, ha pedig még karcoló hangokra is felfigyelünk, akkor már annyira lóg a turbina lapátja, hogy bármikor eltörhet, ezzel totálkárossá téve a motort. Erre egyébként a megszokottnál gyengébb teljesítmény és lassabb gyorsulás is utalhat.

Ha pedig súrlódó, csiszolódó zajokra leszünk figyelmesek, és még akár a fenti check engine lámpa is világít, akkor semmiképpen ne használjuk tovább a járművel, azonnal állítsuk le, hiszen nem kizárt, hogy rossz az olajozás, esetleg kifogyott a kenőanyag, ami szintén pénztárcaölő károkat okozhat. Mindenképpen nézzük meg ilyenkor az olajszintet a motorban.

3. Vibrál valamelyik lámpa

A világítás kritikus pontja a biztonságos vezetésnek. Sokféle fénynek kell működnie ahhoz, hogy egyrészt normálisan tudjuk közlekedni, másrészt megfeleljünk a KRESZ szabályainak; ezek közé tartozik autótípustól függően a nappali menetfény, az index, a tompított fényszóró, a tolatólámpa és még sorolhatnánk. Ha viszont valamelyik már vibrál, vagy néha elalszik majd fel-felvillan, záros határidőn belül cserélni kell.

Természetesen nem lehet előre megmondani, hogy mennyi az izzó működési ideje. Vannak körülbelüli számok, de függ a használat módjától, a fel- és lekapcsolás számától, az időjárási körülményektől. De nem csak az izzóra utalhat, ha nem egységes a világítás. Ha például indításkor tapasztaljuk a vibrálást, akkor akár az akkumulátorunk is kezdheti már kilehelni a lelkét, ami főleg hidegebb időben lesz majd kellemetlen, hiszen akár a motorindítást is megakadályozhatja ez a probléma.

4. Folyamatosan füstöl az autó

Amikor grillezünk, vagy kirándulás során szalonnát sütünk, akkor annak természetes velejárója a füst. Sőt, ez előfordulhat autóversenyek vagy drift futamok során is. Akkor sem kell megijedni, ha nagyon hűvös időben a kipufogóból az első indítás után 1-2 percig fehér füstszerűség áramlik, hiszen ilyenkor még a lecsapódott pára illan el a rendszerből.

Ha viszont ez nem szűnik meg, sőt, a füst erősödik, akkor már baj lehet; ez általában azt jelzi, hogy hűtőfolyadék szivárog a gyújtáskamrába. Ez lehet a hengerfej tömítés miatt, ugyanis amikor a hűtőfolyadék átfolyik a motorblokkon, mindössze egy tömítés választja el magától a hengerfejtől. Ha ez a tömítés elöregedik, akkor történhet meg ez a jelenség.

Ha kék füstöt látunk az autó mögött, akkor még nagyobb a baj, hiszen ilyenkor már olaj kerül a rendszerbe. Ez a dugattyúgyűrűkre vezethető vissza, a kopott dugattyúk ugyanis nem biztosítanak megfelelő tömítést, átengedik az olajat. Ezzel csökken a motor teljesítménye, a kenési hatékonysága, ami jelentős károkat okozhat.

A fekete füst is félelmetes látvány, főleg, ha ez a keletkező tűz előjele. Főleg, ha már meg is gyulladt valami a motortérben. Nem kérdés, hogy ilyenkor azonnal félre kell húzódni és lehetőség szerint feltárni a hibát, vagy eloltani a tüzet. Figyelni kell azonban arra, hogy a motorháztető felnyitásával több oxigén jut a motortérbe, ami átvitt értelemben olaj lehet a tűzre, szóval nagyon körültekintően járjunk el.

5. Remeg a kormány, nehézkesen irányítható az autó

Több jel is mutat arra, ha gond van a futóművel, a kerekekkel. Az egyik legfontosabb a kormánykerék. Ha ugyanis fékezéskor elindul az egyik irányba az autó, akkor jobb esetben egy futóműbeállításra van csak szükség, de akár a rugókkal vagy a lengéscsillapítókkal is gond lehet. Ugyanígy figyelni kell arra, hogy sík felületen is egyenesen fusson az autó, hiszen ha ekkor is jobbra vagy balra húz, akkor szintén valami beállítási hibára gyanakodhatunk.

Nagyobb tempónál is érezhetünk remegést a kormánykeréken, ám ha csak apró rezgések vannak, az még az egyenetlen aszfalttól is lehet, ám ha jobban mozog, igazából imbolyog az autó egy kicsit és ide-oda remeg a kormány, akkor tényleg a kerekek a ludasak. Ha pedig még dübörgő hang is jön felőlük, akkor biztosan a gumikra kell gondolni. Lehet csak sima centrírozási hiba vagy elöregedett kerék, nem utolsósorban felnihiba, mindegyikkel a lehető leghamarabb foglalkozni kell, különben a futómű komponensei nem hálálják meg a közlekedést.

6. Égett szagot szimatolunk a fékek felől

Ha égett szagot érzünk nagyobb fékezések után, akkor valószínűleg túlhevítettük a tárcsákat vagy a betéteket. Egy komolyabb hegyi szakasz, vagy hosszabb időn át tartó lejtőn közlekedés után is előfordulhat ez, ilyenkor mindenképpen szükség van a fékek tehermentesítésére. A felforrt fékek ugyanis a fékolaj túlmelegedését is eredményezhetik, aminek következményeképpen csökken a fékhatás és a fékpedál működését is negatívan befolyásolja.

Éppen ezért vagy meg kell állni egy kicsit, vagy több motorféket ajánlott használni, mindkettő segít abban, hogy a fékek ne kopjanak el idő előtt, vagy ne okozzanak balesetet azzal, hogy valamilyen komolyabb rendszerhiba lép fel, sőt, végső esetben maguk a betétet is eltörhetnek, vagy elrepedhet a féktárcsa.

7. Csökken a fagyálló/hűtőfolyadék szintje

A hűtőfolyadék biztosítja, hogy a motor mindig optimális hőmérsékletet üzemeljen, így megfelelő lesz a fogyasztás és a teljesítmény is. Ha alacsony a szintje, akkor az a motor túlmelegedéséhez, vagy éppen teljesítménycsökkenéshez vezethet, ami akár nagyon nagy anyagi károkat is okozhat az erőforrásban, közkifejezéssel illetve akár hengerfejes is lehet a motor.

Éppen ezért bizonyos időnként érdemes megnézni a szintet, mert nem csak a motor meghibásodása miatt csökkenthet a hűtőfolyadék szintje, hanem akár az idősödő csövek, vagy éppen a tartály repedése miatt is. Fontos, hogy mindig a minimum és a maximum szint között tartsuk a folyadékot, a túl kevés mellett a túl sok sem teszt jót a motornak. A fagyálló pedig lényegében a hűtőfolyadék, csak bírja a keményebb hidegeket. Ettől még nyáron is lehet ilyet használni, hiszen egy kicsivel jobb a kenése, mint a normál vagy desztillált víznek.

8. Felvillan az olajszintet jelző lámpa

Előfordul, hogy az első pontban részletezett check engine lámpa az alacsony olajszintet jelző fénnyel együtt gyullad fel. Ez jelzi, hogy a motor optimális működéséhez szükséges olaj mennyisége a minimum szint alá esett. Ha ilyen jelzést látunk a műszerfalon, akkor azonnal álljunk félre és vagy hívjunk trélert, vagy nagyon rendkívüli esetben töltsünk utána egy kicsit, de mindig olyat, amit a legutóbbi olajcsere során is használtunk (tehát 5W-30-ra semmiképpen ne öntsünk rá 10W-30-at stb.).

Persze az olajfogyás a motor természetes kopása miatt is előfordulhat, sőt, vannak köztudottan olajéhes erőforrások, de több liter még ekkor sem fogyhat el egy 10-15 ezer kilométeres periódus alatt. Az olaj az egyik legfontosabb kenőanyag a rendszerben, enélkül megszűnik a kenés, ami totálkárt is okozhat.

9. Állandóan kiégnek egyes biztosítékok

A biztosítéktábla általános célja, hogy megvédje az elektromos alkatrészeket a túlfeszültségtől. A biztosítékok viszont egy idő után elfáradnak, tehát kiégnek, ám nagyjából pár másodperc alatt és néhány mozdulattal kicserélhetjük bármelyiket. Ha viszont ugyanaz ég ki állandóan, akkor ideje kivizsgálni a dolgot. Lehet egy zárlat ennek az oka, vagy valamilyen kábelszakadás, de komolyabb esetek is előfordulnak.

10. Recseg a váltó, nehézkes a váltás

Ez előfordulhat automata vagy manuális váltók esetén is. Előbbinél, ha azt érezzük, hogy nehezen váltja a fokozatot az automatika, akkor egy duplakuplungos váltónál a kuplungcseréjének vaskos számlájára kell hamarosan felkészülnünk. Ha pedig össze-vissza történik a váltás, akkor akár a mechatronika is beadhatta a kulcsot, ami még a kuplungcserénél is drágább javítást jelent. Sőt a manuális megoldásoknál sincs maradéktalanul biztonságban a sofőr.

Habár elsőre nem tűnik nagy dolognak és inkább a sportos kialakításban reménykedünk, ha nehézkesen lehet a fokozatokba berakni a váltókart, a háttérsztori ennél költségesebb is lehet. Lehet csak sima tengelykapcsoló csere a folyamat vége, de akár a szinkrongyűrűk elkopása is okozhat hasonló gondokat, illetve gyanakodhatunk a váltókábelekre, vagy éppen elektronikai problémákra is, szóval ne hagyjuk, míg teljesen tönkremegy minden alkatrész.

Ahogy tehát látható, nem feltétlenül az a nehéz, hogy a megfelelő autót kiválasszuk, hanem hogy utána még évekig törődjünk is vele. Lehetnek egyszerűbb, esetleg bosszantó hibák, de előfordulhatnak komolyabbak, vagy költségesebbek is, szóval ha autótulajdonosok vagyunk, adjuk meg a megfelelő törődést a jármű számára, mert hosszabb távon meghálálja majd. Ne feledkezzünk meg az olajcseréről, a folyadékok és a legfontosabb kezelőszervek időszakos ellenőrzéséről, hogy mindig biztonságban szelhessük az utakat és másokkal szemben megtegyük ezzel a minimum óvintézkedéseket.