10 érdekesség az autózás világából

Az autózás világa számtalan érdekességet tartogat, egy egész enciklopédiát meg lehetne tölteni az évszázadok alatt történt eseményekkel, mérföldkövekkel és hasznos információkkal. Ha erre nem is vállalkozunk, azért 10 meglepő érdekességet bemutatunk nektek:

Bálnaolaj az autóban

Napjainkban ha szóba kerül az automata-váltó olaj, mindenki számára természetes, hogy szintetikus technológiával készülő kőolaj kerül a váltóházba. Azonban ez nem volt mindig így. Az 1950-es évektől egészen az 1970-es évek elejéig az automataváltók olaja állati alapú kenőanyagokat, így például bálnaolajat is tartalmazott.

A bálnaolaj használatának végül az Egyesült Államokban 1973-ban bevezetett, veszélyeztetett fajokról szóló törvény vetett véget. Bár ez a bálnákat aligha vigasztalja, de a törvény mellett egy más ok is szólt a bálnaolaj cseréje mellett: az autók folyamatos erősödése ugyanis a motorok és a váltók nagyobb hőkibocsátását eredményezte, ilyen magas hőmérséklet mellett pedig jelentősen romlott a bálnaolaj kenőképessége.

Még jó, hogy új nevet kapott

A Volkswagen Beetle-t, vagyis a Bogarat eredetileg „Kraft durch Freude Wagen” -nek hívták volna. Nevét nem mástól, mint Hitlertől kapta, aki 1938 májusában, az épülő gyár előtt jelentette be, hogy a Harmadik Birodalom kisautója a „Kraft durch Freude Wagen” (egyszerűbben: KdF-Wagen ) nevet viseli majd, egyenesen a „Kraft durch Freude” nevű szabadidős szervezet után. A magyarul leginkább „Örömben az erő”-nek fordítható szervezet 1933 és 1945 között létezett, a Német Munkafront alegységeként kirándulásokat és túrákat szervezett, ebbe a képbe pedig tökéletesen beleillet a frissen bemutatott kisautó. Érthető okokból a Volkswagen a második világháború után megváltoztatta a nevet.

Eddig tartott a kazetta és az autók viszonya

Azt gondolnánk, hogy a kazettás rádiók ideje már legalább két évtizede lejárt az autókban, pedig ez távolról sincs így.

gettyimages-569194675-579401c95f9b58173be4382c.jpg

Olyannyira, hogy még 2010 után is készült kazettás fejegységgel piacra került autó: a legutolsó ilyen modell a nálunk csak amcsi rendőrautóként ismert Ford Crown Victoria volt, amelynek gyártását 2011-ben állították le.

Lecserélni az autót? Minek?

Van, aki már néhány hónap után unja az autóját, más évekig elégedetten közlekedik a kiválasztott járműjével. Olyan azonban nem sűrűn fordul elő, hogy egy ember 82 évig járjon egyazon gépjárművel. Márpedig egy illető megtette: egy massachusettsi úr 82 éven keresztül használta 1928 Rolls-Royce Roadster-ét.

Szomorú jóslat

Azt valószínűleg te is tudod, hogy az 1950-es-60-as évek ismert filmcsillaga, James Dean egy Porsche 550 Spyder volánja mögött vesztette életét.

porsche_100324088_m.jpg

Azt azonban már csak kevesen tudják, hogy Dean-t előre figyelmeztették az autóban rejlő veszélyekre: egy héttel a baleset előtt Sir Alec Guinness azt tanácsolta Dean-nek, hogy ne üljön bele a Porschéjába, mert “Egy hét múlva ilyenkor már halott leszel”. Sajnos bejött.

Nők helyett autók

Nem minden férfi vágyakozik nők után, ezt bizonyítja az is, hogy valaki hölgyek helyett inkább az autókat képzeli el partnereként. Edward Smith például azt állítja, hogy már több mint 1000 autóval “feküdt le”, jelenleg pedig egy Vaníllia nevű Volkswagen Bogárnak csapja a szelet. Ezt a viselkedést, amely során az illető járművek iránt szexuális vonzalmat érez, mechanofíliának nevezik.

Nem akárkinek köszönhetjük a tempomatot

Mára a legtöbb új autóban alapfelszerelés a tempomat. Ezt a hasznos extrát nem másnak, mint Ralph Teetor-nak köszönhetjük, aki azután állt neki találmánya megalkotásának, hogy rettentően bosszantotta, amint ügyvédje vezetés közben folyamatosan lassít majd gyorsít a beszélgetésük közben. A munka nem ment gyorsan, 10 évre volt szüksége, mire 1945-ben megszületett az első tempomat.

2-11.jpg

A kor technikai színvonalán még nem volt biztosítható a rendszer hatékony működése, így egészen 1958-ig kellett várni a sorozatgyártásra, elsőként a Chrysler járműveiben találkozhattak tempomattal a vásárlók. A fejlesztés már önmagában sem akármi, de Teetor kiválóságát tovább emeli az a tény is, hogy a feltaláló vak volt, 5 éves korában, egy baleset következtében veszítette el a látását.

Nem újdonság az elektromos autó

Bár napjainkban az autógyártók előszeretettel állítják be különleges innovációként az elektromos autókat, valójában már több mint egy évszázada is léteznek ilyen járművek. 1900-ban például a világon futó gépjárművek 38%-a volt elektromos, 40%-a gőzhajtású és csak alig 22%-a működött benzinnel.

A világ első önjáró járműve

Szerinted mikor vetették papírra az első önjáró jármű tervrajzát? 2017? 1988? 1963? Egyik sem. A helyes válasz ugyanis 1478! A tervező pedig nem más, mint Leonardo da Vinci, aki egy olyan leginkább egy óramű és egy kocsi összeillesztéséből született járművet alkotott, amely képes volt önálló helyváltoztatásra.

leonardo-da-vincis-car1.jpg

2004-ig a jármű csak papíron létezett, da Vinci ugyanis nem rajzolta le elég részletesen, hogyan is működik a kocsija, a kutatók pedig nem tudtak rájönni, hogy pontosan milyen szerkezet hozza működésbe a járművet. Végül Carlo Pedretti órásmester ismerte fel, hogy egy rugó felhúzása biztosítja a mozgatóerőt, az így létrehozott, háromkerekű virtuális modell alapján pedig már elő tudták állítani a működő verziót.

leonardo-da-vincis-automobile.jpg

Az 1 méter hosszú járgány egy felhúzással 40 métert tud önállóan megtenni, az eredeti tervek szerint pedig az irányítása egy szinte láthatatlan, extra vékony fonállal történhet.

Alig 6 másodperc

A hárompontos biztonsági öv a kutatások szerint 6 másodperceként megment egy életet. Abban, hogy ez így van, nagy szerepe van a Volvo-nak: a svéd gyártó ugyanis miután kifejlesztette, ingyenesen bárki számára elérhetővé tette a biztonsági öv leírását, hogy minden autógyártó beépíthesse gépjárművébe.