Míg az Egyesült Államokban az autók több mint 90%-ánál nincs szükség a kuplungpedál használatára, addig Európában épp fordított az arány: kontinensünkön az autók több mint 80%-a kéziváltóval kerül forgalomba. A technikai fejlődést azonban nem lehet megállítani: mivel a modern automata váltós autók gyorsabbak és kevesebbet fogyasztanak, mint kéziváltós társaik, ezért az autógyártók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az automata váltós autók népszerűsítésére. Ha ilyen autó vásárlását tervezed, vagy csak szeretnéd tudni, mire kell odafigyelni, olvasd el cikkünket:
Általános dolgok, amikre oda kell figyelni:
Ez a rész azokat a kerülendő dolgokat tartalmazza, amelyet egyik automata váltós gépjármű esetén sem javaslunk, függetlenül attól, hogy az adott nyomatékváltó milyen technológiájú, így akár CVT vagy bolygóműves automata váltó dolgozik az autódban, ezeket kerüld:
Ne told be az autót
Pech, ha lemerül az akkumulátor, ilyenkor sokan az autó betolásával próbálkoznak. Ezt azonban még akkor sem szabad egy katalizátoros autónál, ha kéziváltóval szerelték! Ilyenkor a katalizátorba is jut üzemanyag, ráadásul ott is ég el, ez pedig károsítja a nem olcsó alkatrészt. Automata váltós autóknál viszont ehhez jön még a váltó súlyos károsodása is: ha ugyanis D-ben nekiállunk tolni az autót, mozgásba hozzuk a váltó alkatrészeit, amelyek álló motornál nem kapnak kenést, így igen drága váltófelújítást kockáztatunk egy-egy ilyen művelettel. Ha mindenképpen mozgatni kell (például azért, mert rossz helyen áll), akkor N-be kell tenni a váltót és így odébb lehet tolni. A vontatás viszont sok típus esetén így sem lehetséges, ezzel kapcsolatban feltétlenül olvasd el a használati útmutatót! Amennyiben nálad nem lehet, úgy lemerült akkumulátor esetén tehát marad a bikázás vagy egy akkumulátor-töltő használata.
Ne kapcsold menet közben R-be vagy P-be
Amikor P-be, azaz parkolási fokozatba kapcsolod autód, a bolygóműves automata váltókban a fogaskerék kimeneti tengelyéhez csatlakoztatott fogaskerékbe egy rögzítőcsap kerül, ez biztosítja, hogy az autó ne guruljon sehova álló helyzetben. Amikor menet közben próbálod P-be tenni az autód, idősebb modellek esetén azt kockáztatod, hogy ez a rögzítés eltörik, ez pedig sokba kerülhet. Ugyanígy nem ajánlott idősebb autókat R-be kapcsolni, meg kell várni, amíg teljesen megáll a gépjármű. Jó hír, hogy a modern autónál még véletlenül sem fordulhat elő probléma, hiszen a váltóvezérlő elektronika abban az esetben, ha a műveletet veszélyesnek érzi, egyszerűen figyelmen kívül hagyja és marad D-ben a kocsi.
Ez már túlmelegedett…
Ne terheld túl az autót
Egy autó sem szereti, ha a megengedettnél nagyobb terhet kell cipelnie, de az automata váltós autók még egy fokkal több figyelmet igényelnek. Olvasd el autód kézikönyvében, hogy a gyártó mekkora tömeg vontatását engedélyezi és annál többet ne próbálj meg mozgatni, ez ugyanis sokba kerülhet: a váltóolaj könnyen túlmelegedhet, így nem biztosít megfelelő kenést a váltó alkatrészeinek, amik károsodhatnak.
Ne rakd N állásba, ha lejtőn mész vagy megállsz a lámpánál
Sokan úgy gondolják, hogy azzal, hogy menet közben, például lejtőn gurulva üresbe húzzák a váltókart, kímélik a hajtásláncot és egyúttal csökkentik a fogyasztást is. Pedig pont az ellenkezőjéről van szó! Leejtőn haladva ugyanis a motorfék segít a jármű fékezésében, vagyis a lassítást nem a fékrendszer, hanem a motor végzi.
Bár a régebbi típusoknál a váltó lassabb reakciója miatt a motorfék kevésbé hatékony, a legújabb típusok érzékelik, hogy a lejtőn haladva lassítani szeretnénk, így villámgyorsan visszakapcsolnak. Ilyenkor a motor szinte nem fogyaszt semmit, az autó pedig szépen lassul. Ráadásul az üresbe tett váltó akár balesetveszélyes is lehet: az egy dolog, hogy gyorsan meg tudsz állni, de ha a közlekedési helyzet gyorsítást kívánna, nem tudsz azonnal elindulni, hiszen a váltó nincs fokozatban. Ezt olyannyira komolyan veszik az Egyesült Államokban, hogy több államban is tiltják: így például Kaliforniában, Texasban, Washingtonban és további 12 államban megbüntethet ezért a rendőr.
Ellentében a lejtőn való gurulással, álló helyzetben semmilyen veszélyt nem kockáztatsz, ha üresbe rakod az autót. Csak épp nincs sok értelme: a váltót ugyanis úgy tervezték, hogy nyugodtan fokozatban maradhasson amíg várakozol a lámpánál. Tehát nincs értelme külön N-be tenni 20-30 másodpercre, amíg újra érkezik a zöld jelzés. A folyamatos N-be kapcsolással csak jobban koptatod a kapcsoló rudazatot.
Ne pörgesd feleslegesen a kereket
Jeges úton célszerű óvatosan, finom gázzal indulni és nem erőltetni, hogy kipörögjön a kerék. A rendszeres kerék kipörgetés ugyanis nagyobb igénybevételt jelent a váltó számára, amitől gyorsabban tönkre mehet a nyomatékváltó.
Ne adj gázt, amikor D-be kapcsolsz
Persze, értjük mi, hogy imádod az új autód és néha adnál egy kis gázfröccsöt a pirosnál, de ha ilyet csinálsz, akkor mindenképpen várd meg, amíg a motor fordulatszáma visszaesik alapjáratra. Ha ez ugyanis elmarad, és még magasabb fordulatszámnál kapcsolsz előremeneti fokozatba, az plusz terhet ró a hajtásláncra. A fokozott igénybevétel pedig értelemszerűen rövidebb élettartamot jelent. Ugyanez igaz az előbbi pontban említett lejtőn való haladásra is, tehát ha mindenképpen üresbe raknád a váltókart, legalább ne adj gázt akkor, amikor visszakapcsolsz D-be.
Várj a Sport móddal
Sok mai automata váltó rendelkezik Sport üzemmóddal, ekkor a megszokottnál gyorsabban történnek a fokozatváltások. Mivel a Sport fokozat a megszokottnál nagyobb igénybevételt okoz, ezért érdemes megvárni, amíg a váltóolaj eléri az optimális hőmérsékletét. Ez nem olyan hosszú idő, de azért célszerű addig várni, amíg a hűtőfolyadék eléri az üzemi hőmérsékletét és ezután terheld csak a váltót. Így a motor és a váltó is jobban bírja majd a nagyobb igénybevételt.
Duplakuplungos vagy robotizált automata váltók esetén
A duplakuplungos és robotizált váltóknál van még néhány dolog, amire érdemes odafigyelni, az előbb említett pontokon felül:
Kerüld a kúszást
Mivel a duplakuplungos és robotizált váltók szerkezeti felépítése nagymértékben hasonlít a kéziváltós tengelykapcsolókéra, nem meglepő, hogy van bennük kuplungtárcsa. Azt bizonyára te is tudod, hogy a kéziváltós autóknál nem szabad hosszú ideig csúsztatni a kuplungot, hiszen ez fokozott kopást eredményez. Duplakuplungos és robotizált váltóknál, például amikor emelkedőn, csak a fékpedál felengedésével indulsz el, pontosan ugyanez történik. Kevésbé nagy igénybevételt jelent, de így is érdemes kerülni a dugóban araszolás során a gáz nélküli gurulást: ha elindul a sor, enyhe gázzal indulj el, hiszen így azonnal összekapcsol a váltó.
Nem kell üresbe rakni
Méghozzá azért, mert magától kapcsol üresbe a váltó! Amikor ugyanis megállsz és erősen megnyomod a fékpedált, a váltóvezérlő elektronika tudja, hogy nem készülsz indulásra, ezért üresbe teszi a váltót. Például Volkswagenek esetén figyelhető meg, hogy a DSG váltó enyhe fékpedál-nyomásra fokozatban marad és a motor fordulatszáma kissé az alapjárat felett marad, míg erősebb pedálnyomásra szétkapcsol: ilyenkor egy picit esik a motor fordulatszáma is.
Ne kapcsolj vissza gyorsításkor vagy magasabb fokozatba fékezéskor
Ez a probléma kizárólag a duplakuplungos váltók esetén okozhat zavart: mivel ez a váltótípus két bemenőtengellyel rendelkezik, amelyhez a mérnökök egy-egy belső kuplungot csatoltak. Az egyik a páros, a másik pedig a páratlan fokozatokért felel és a rendszer működése során a váltófél aktivitásakor a vezérlőelektronika bekészíti a következő fokozatot. Amikor azonban egyenletes gyorsításkor úgy döntesz, hogy átveszed az irányítást és visszakapcsolsz, az megzavarod az elektronikát, hiszen az arra készült, hogy a következő fokozat jön, nem az előző. Így előfordulhat, hogy egy picit várnod kell, míg megtörténik a váltás. Ugyanez igaz fordítva is, ha fékezéskor feljebb akarsz kapcsolni, az is egy kis időbe fog telni. Kárt nem okoz, de zavaró, ezért érdemes kerülni.
Szeretnéd tudni, milyen típusú automata váltók léteznek és azok hogyan működnek? Akkor olvasd el az erről szóló írásunkat: Automata váltós kocsit vásárolnál? Minden, amit tudnod kell!